سیستم BlueTec

امروزه با توجه به افزایش قیمت سوخت در بازارهای جهانی و همچنین سخت شدن استانداردهای زیست محیطی بر علیه آلایندگی های خودرو ها باعث گردیده تا شرکت های خودروسازی به دنبال راهکارهایی باشند تا بتوانند برای جذب مشتریان و همچنین دریافت نمودن استانداردهای زیست محیطی مصرف سوخت تولیدات خود و همچنین آلایندگی آنها را کاهش دهد .

موضوع سیستم BlueTec 1

امروزه در اروپا  قوانین سختی در خصوص آلایندگی خودروها در نظر گرفته می شود که در جدول  فوق آلایندگی های خروجی در استانداردهای مختلف اروپا و اینکه این قوانین از چه سالی صادر گردیده نشان داده شده است . BlueTec جدیدترین سیستمی می باشد که شرکت مرسدس بنز آن را به عنوان آخرین راهکار برای دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵ در موتورهای دیزل معرفی نموده است از پیشرفت های اصلی استفاده از این سیستم و عوامل موثر در بهبود عملکرد عبارتند از :

1-کنترل عمل احتراق توسط یک سیستم پیشرفته تا سوخت خام و مشتعل شده حین عمل احتراق و کمترین مقدار کاهش یابد 

 2- استفاده از مبدل کاتالیتیکی اکسید کننده که باعث کاهش آلایندگی های Co و Hc  می باشد.

3- استفاده  از یک فیلتر جذب ذرات معلق که نیاز به سرویس و نگهداری ندارد این فیلتر همواره با مبدل کاتالیتیکی اکسید کننده در یک منبع می باشند و ذرات معلق را تا سقف ۹۸ درصد جذب می نماید از ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد  BlueTec  کاهش آلایندگی های NOX  ( اکسیدهای ارت ) می باشد که به همراه مبدل کاتالیتیکی  SCR   (Reduction Catalytic Selective ) و تزریق AdBlue که میزان آلایندگی NOX را به میزان ۸۰ درصد کاهش میدهد .

در این سیستم گاز های اگزوز ابتدا وارد مبدل کاتالیتیکی  اکسید کننده شده و HC و CO در آنها به میزان استاندارد های اروپا کاهش می یابد و سپس پس از فیلتر شدن ذرات معلق توسط فیلتر جذب ذرات اکسیدهای ازت NOX از طریق تزریق مایع AdBlue شکسته شده و از طریق یک سوپاپ سولنوئیدی که مقدار پاشش AdBlue توسط واحد کنترل الکترونیکی کنترل می شود وارد جریان اگزوز میشود  .

 AdBlue یک محلول مایع می باشد با فرمول شیمیایی  2CO)NH2)   که طی فرایند شیمیایی در داخل ایزو تبدیل به آمونیاک (NH3)  میشود  . آمونیـاک حاصـل باعـث شکـسته شدن اکسیدهای ازت (NOX (و تبدیل آنها به N2) نیتـروژن) و H2O (بخار آب) می گردد. میزان دقیق مـایع AdBlue متناسـب بـا شـرایط کاری موتور و سنسور NOX که در انتهای کاتالیست SCR نصب شـده تعیین می گردد. مایع AdBlue از اهمیت خاصـی برخـوردار بـوده و در مخـزن خـاص دیگـری نگهـداری مـی شـود و مقـدار مـصرف مـایع AdBlueبرای هر 25 لیتر گازوئیل یک لیتر می باشد .

موضوع سیستم BlueTec 2

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید