کمک فنر

اگر لاستیک‌ سایی‌ به‌ صورت یکنواخت‌ باشد علت‌ آن به‌ یکی‌از عوامل‌ زیر مربوط می‌شود

  1. عدم تنظیم‌ زوایای‌ چرخها.
  2. عدم تنظیم‌ باد چرخها.
  3. فرسایش‌ اجزاء و قطعات دیگر سیستم‌ تعلیق‌ مناسب‌ نبودن .
  4. عادتها و شیوه های‌ رانندگی.

توجه‌ داشته‌ باشید که‌ نه‌ تنها کمک‌ فنر خراب ، باعث‌ لاستیک‌ سایی‌ به‌ صورت یکنواخت‌ می‌ شود بلکه‌ عوامل‌ موثر در بروزلاستیک‌ سایی‌ یکنواخت‌ (ردیفهای‌ ١ تا 4)باعث‌ خرابی‌ زود هنگام کمک‌ فنر نیز می‌ شوند.

نکات قابل‌ توجه‌

کمک‌ فنر مجموعه‌ کامل‌ و یکپارچه‌ ای‌ است‌ که‌ پس‌ از خراب شدن باید با کمک‌ فنر نو تعویض‌ گردد .

هرگز از کمک‌ فنرهای‌ تعمیری‌که‌ از نظر نیروی‌ میرایی‌ ، طول باز و بسته‌ شدن، کاسه‌ نمد و روغن‌ مصرفی‌ غیر استاندارد می‌ باشند استفاده نکنید در صورتی‌ که‌ یکی‌ از کمک‌ فنرها معیوب باشد تعویض‌ کمک‌ فنرسمت‌ دیگر ضروری‌ نیست‌ مگر آنکه‌ بیش‌ از ٤٠٠٠٠ کیلومتر کارکرده باشد .

پس‌ از باز و بسته‌ کردن جلوبندی‌ یا تعویض‌ کمک‌ فنرهای‌ جلو حتما خودرو را با دستگاه ، تنظیم‌ فرمان کنید.

کمک‌ فنر

کمک‌ فنر زئی‌ از سیستم‌ تعلیق‌ خودرو است‌ که‌ به‌ صورت اتصالی‌ قابل‌ارتجاع بین‌ اکسل‌ و بدنه‌ خودرو قرار گرفته‌ تا ایمنی‌ و راحتی‌ سرنشینان

را از طرریق‌ حفظ‌ تماس دایم‌ چرخها با جاده و کاهش‌ اثر نیروهای‌ ضربه‌ ای‌ ناشی‌ از ناهمواریها میسر سازد .

کمک‌ فنرها برای‌ برخورداری‌ از کارائی‌ لازم ، از یک‌ سو می‌ بایستی‌به‌ حد کافی‌ سفت‌ بوده تا از نوسانهای‌ بدنه‌ خودرو جلوگیری‌ کنند واز سوی‌ دیگر آن قدر انعطاف پذیر باشند که‌ از انتقال ضربه‌ به‌ بدنه‌ وسرنشینان جلوگیری‌ نمایند.بنابراین‌ خودروسازان با استفاده از پیستهای‌ آزمایش‌ و ایجاد شرایط‌مختلف‌ عوامل‌ بهینه‌ سازی‌ در طراحی‌ کمک‌ فنر را مشخص‌ می‌ نمایند تا علاوه بر ایمنی‌ خودرو ، راحتی‌ سرنشینان را نیز فراهم‌ کنند.

  • اینکه‌ بگوییم‌ کمک‌ فنر چند سال یا چند کیلومتر کار می‌ کند امکان پذیر نیست‌ چرا که‌ عمر کمک‌ فنر بستگی‌ به‌ عوامل‌ مختلفی‌ ازجمله‌ وضعیت‌ جاده ، آب و هوای‌ منطقه‌ ، مقدار و انواع آلاینده سطح‌جاده ، عادتها و شیوه های‌ رانندگی‌ ، وزن خودرو و شرایط‌ سیستم‌ تعلیق‌ و تایرها دارد.
  • براي تشخيص و شناسائي صداي مربوط به كمك فنر ابتدا مسيركوتاهي را با اتومبيل طي كرده سپس در حالت توقف آن را به شيوه زير تست كنيد : پيچ سر كمك فنر را با دست نگه داشته و چندين بار اتومبيل را از ناحيه گلگير به سمت پايين فشار داده و رها كنيد اگر كمك فنر صداي مكانيكي يا خلاصي داشته باشد از طريق ميله كمك فنر به زير دست منتقل شده و قابل تشخيص مي باشد.
  • با جک‌ زدن و جدا شدن چرخها از زمین‌ ، کمک‌ فنر را از محل‌ نزدیک‌به‌ اتصال گرفته‌ و به‌ جلو و عقب‌ حرکت‌ دهید . هیچ‌ گونه‌ لقی‌ نباید وجودداشته‌ باشد در غیر این‌ صورت نسبت‌ به‌ محکم‌ بودن نقاط اتصال و یا تعویض‌قطعه‌ معیوب اقدام شود (فعالیت‌ فوق بایستی‌ در محل‌ نمایندگی‌ مجاز توسط‌پرسنل‌ آموزش دیده انجام پذیرد).
  • گلگیر خودرو را با تمام وزن خود به‌ پائین‌ فشار داده و رها کنید اگر خودرو به‌ راحتی‌ پایین‌ رفت‌ و در بازگشت‌ بیش‌ از دو بار نوسان کرد کمک‌ فنر فرسوده بوده و باید عوض شود.

توجه‌ : خودرویی‌ که‌ کمک‌ فنرهای‌ آن فرسوده است‌ ، هنگام تست‌ جاده ،بیش‌ از اندازه بالا و پائین‌ و چپ‌ و راست‌ می‌ شود.

         

  • در صورت روغن‌ زدگی‌ اگر آثار روغن‌ در کمک‌ فنر کمی‌ پایین‌ تر ازگردگیر ( نیمه‌ بالایی‌ لوله‌ بدنه‌) و در مدلهای‌ استرات فقط‌ تا نشیمنگاه فنرمشاهده شود کمک‌ فنر هنوز سالم‌ است‌ و نیازی‌ به‌ تعویض‌ ندارد.

دانستنی های فنی مقالات کمک فنر سایپا یدک دیجیتال خودرو سامانه

  • در صورتي كه روغن ريزي گسترش يافته و نيمه پائيني لوله بدنه كمك فنر را نيز آلوده نمايد و در مدلهاي استرات از نشيمنگاه فنر بگذرد منجر به ايجاد خلاصي در كمك فنر شده لذا تعويض آن ضروري است.

دانستنی های فنی مقالات کمک فنر سایپا یدک دیجیتال خودرو سامانه

روشهاي ديگر شناسايي كمك فنر معيوب

اگر در مواقع ترمزهاي ناگهاني ، سر خودرو و در موقع شتابگيري عقب خودرو بيش از اندازه به جاده نزديك شود كمك فنرها فرسوده است .

 اگر در هنگام پيچيدن ، بدنه خودرو بيش از حد به سمت خارج پيچ متمايل شود ، كمك فنر فرسوده است . كمك فنرهاي فرسوده خط ترمز اتومبيل را افزايش داده و امكان توقف به موقع را از راننده مي گيرد.

لاستيك سايي غير يكنواخت تاير كه به صورت بشقابي شكل يا گل گل نمايان مي گردد به دليل عدم تماس مداوم چرخ با جاده بودهو نشانه خرابي كمك فنر مي باشد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید