کاتالیست

در استفاده از خودروهای‌ مجهز به‌ کاتالیست‌ موارد زیر را رعایت‌ فرمایید

از بنزین‌ بدون سرب استفاده کنید.چرا که‌ رسوبات سرب باعث‌ آسیب‌ به‌ فلزات گرانقیمت‌ کاتالیست‌ و گرفتگی‌ آن می‌ شود.

سیستم‌ سوخت‌ رسانی‌ و جرقه‌ زنی‌ خودرو را همواره در شرایط‌ استاندارد و توصیه‌ شده کارخانه‌ سازنده نگه‌ دارید.

از اضافه‌ نمودن مکمل‌ های‌ بنزین‌ بجز در موارد توصیه‌ کارخانه‌ سازنده خودرو خودداری‌ فرمایید.

در لحظه‌ خاموش کردن خودرو گاز ندهید.

از آنجا که‌ کاتالیست‌ در دمای‌ بالا کار می‌ کند بعد از رانندگی‌ طولانی‌ مدت ، از توقف‌ روی‌ علفزار خشک‌ و بلند و یا دیگر مواد

آتشگیر خودداری‌ کنید.

گاهاً از کاتالیست‌ خودروهای‌ نو بوی‌ گوگرد مانندی‌(شبیه‌ به‌ بوی‌ تخم‌ مرغ گندیده) متصاعد می‌ شود که‌ بعد از طی‌ چند صد کیلومتر یا بیشتر بتدریج‌ مرتفع‌ می‌ گردد.

پیاده کردن کاتالیست‌ به‌ بهانه‌ افزایش‌ قدرت و شتاب خودرو ، کاری‌ غیر فنی‌ و غیر اخلاقی‌ است‌ از روشن‌ کردن خودرو به‌ وسیله‌ هل‌ دادن خودداری‌ نمائید.

آشنايى اجمالى با كاتاليست (مبدل كاتاليتيكي)  و تأثير آن بر آلايندگى خودرو

امروزه ميليونها خودرو در سرتاسر جهان در حال تردد مى باشند كه هر كدام يك منبع آلودگى محسوب مى شود.اين مسئله خصوصاً در شهرهاى بزرگ به يك معضل لاينحل تبديل شده و خودروسازان از سالها پيش در جستجوى راه حلى براى كنترل آلايندگى خودروها بوده اند.  مونوكسيد كربن(CO) ،  اكسيدهاى نيتروژن(NOx)  وهيدروكربن ها(HC) از آلاينده هاى اصلى خودرو مى باشند كه هر كدام به نوبه خود تأثيرات مخربى روى محيط زيست دارند.

از ديگر عوارض اين گازها سرطان خون و آسيب به سيستم تنفسى انسان مى باشد. COگازى بى بو ، بى رنگ ، سمى و خطرناك است.  NOxاز عوامل بارش بارانهاى اسيدى است كه ميتواند عوارض پوستى شديدى براى انسان به همراه داشته باشد . HCنيز از تبخير سوخت باقى مانده از احتراق ناقص بوجود مى آيد و در هوا معلق مى شود. يكى از راههاى ابداع شده جهت كنترل آلايندگى خودرو استفاده از كاتاليست (مبدل كاتاليتيكى) در مسير دود خروجى اگزوز مى باشد. كاتاليست ها با انجام واكنش هاى شيميايى گازهاى سمى و آلاينده را به دى اكسيد كربن و بخار آب تبديل مى كنند.اگر كاتاليست  فقط در جهت كاهش ميزان  HCو  COعمل كند ، دوراهه واگر  NOxرا نيز مورد پالايش قرار دهد سه راهه( TWC) خوانده مى شود. اكثر خودروهاى مدرن امروزى به( TWC) مجهز مى باشند. در يك كاتاليست سه راهه از يك كاتاليست كاهنده و يك كاتاليست اكساينده استفاده مى شود . در اولين مرحله پالايش ، كاتاليست كاهنده با استفاده از پلاتين و روديوم اكسيد هاى نيتروژن را كاهش مى دهد و در مرحله دوم كاتاليست اكساينده هيدروكربن هاى نسوخته و مونوكسيد كربن را در دماى بالا و در مجاورت پلاتين و پالاديوم مى سوزاند.


جهت اندازه گيري و كنترل ميزان آلايندگي خودرو از سنسور اكسيژن (لامبدا) استفاده مي شود كه مي تواند ميزان گازهاي آلاينده توليد شده توسط موتور را قبل از كاتاليست اندازه گيري و به واحد كنترل الكترونيكي( ECU) اطلاع رساني كند.اين واحد در صورت تشخيص افزايش آلايندگي موتور ، با تغيير در پارامترهاي تحت كنترل خود از جمله نسبت هوا به سوخت اقدام به اصلاح وضع موجود مي كند.در برخي از خودروهاي جديد از سنسور اكسيژن ديگري بعد از كاتاليست استفاده مي شود كه با مقايسه اطلاعات ارسالي اين سنسور و سنسور اكسيژن اول مي توان به ميزان اثر بخشي كاتاليست در پالايش آلايندگي موتور پي برده و در صورت بروز عيب در عملكرد مجموعه كاتاليست ، هشدار لازم جهت رفع عيب يا تعويض كاتاليست از سوي واحد كنترل الكترونيك به مالك داده مي شود.

 

کاتالیست                                                                                                                                    کاتالیست2

 

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید