لاستیک

سایر نکات ایمنی برای عمر بیشتر تایر

  1. اشیایی را که به تایر صدمه وارد می کنند از بین شیارهای رویه تایر خارج نمایید .
  2. هرگز از روی اجسام داغ و تیز و برنده عبور ننمایید گاه از تایرهای رادیال و بایاس یک محور استفاده ننمایید
  3. هیچ گاه از تایر های رادیال و بایاس در یک محور استفاده ننمایید .
  4. دقت نمایید که اندازه تایرهایی که بر روی یک محور قرار می گیرند کاملا مشابه باشند .
  5. استفاده از زنجیر چرخ برای مدت طولانی توصیه نمیگردد.
  6. از مواد شوینده شیمیایی که دارای مواد نفتی هستند برای شستن تایر استفاده ننمایید.
  7. از سالم بودن تایر زاپاس اطمینان حاصل کنید
  8. برای افزایش عمر مفید و یکنواختی سایش تایر ، پیشنهاد می شود بر اساس روش خاصی موقعیت تایرها را روی شاسی خودرو تغییر دهید . ( زمان جابجایی متفاوت و بین ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر می باشد .)

                                                                                                                         لاستیک1

                                                                                                   

عیوب ناشی از فشار باد زیاد و کم تایر :

فشار باد زیاد توانایی تایر را برای جذب لرزشهای ناشی از جاده کاهش داده و در نتیجه راننده احساس می کند که فرمان میکوبد از طرف دیگر فشار باد بیش از حد باعث میشود تا مرکز تایر بیشتر از بقیه سطح رویه آن با سطح جاده در تماس بوده و سایش سریع مرکز سطح آج تایر را در پی خواهد داشت

کم بودن فشار باد لاستیک نیز باعث ایجاد حرارت بیش از اندازه در تایر شده ضمنا و منجر به آسیب دیدگی قسمت دیواره تایر میگردد که لاستیک سایی کناره های رویه تایر یکی دیگر از اثرات مخرب آن . باشد. لذا همواره فشار باد لاستیک را بر اساس سفارش شرکت سازنده که معمولا بر روی ساید کناری درب جلو سمت راست درج میگردد ، تنظیم نمایید .

سایر عیوب احتمالی

تنظیم نبودن سیستم تعلیق ، فرمان و شاسی میتواند تایر را دچار فرسایش غیر یکنواخت و سریع نماید لذا در صورت مشاهده سایش غیر یکنواخت و سریع به یکی از نمایندگیهای مجاز شرکت سایپایدک به منظور بررسی سیستمهای فوق الذکر و انجام تعمیرات مراجعه نمایید .

در صورت مشاهده تورم در ناحیه دیواره تایر سریعاً با تعویض تایر مذکور با تایر زاپاس به جهت بررسی وضعیت پیش آمده به یکی از نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید .

انواع تایر

تایر بایاس : لایه های تایر در این گونه لاستیکها به صورت قطری یا مورب می باشند

تایر رادیال : در تایر رادیال امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه۹۰ درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته اند . در تایرهای رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی، از لایه هایی با عرض ناحیه آج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر ، با نام کمربند یا  بلت استفاده می شود. جنس کمربند از نوع نخ یا سیم فولادی است .

در صورتیکه کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتیکه سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (یا استیل بلت ) تایرهای رادیال بدلیل مزایای ویژه ای که نسبت به تایرهای بایـ اس دارند در طول سالیان گذشته جایگزین نوع بایاس شده اند .

ویژگی های لاستیک های رادیال

  • دوام و طول عمر زیاد
  • رانندگی راحت تر
  • تولید صدای کمتر
  • پایداری حرکتی بهتر
  • مقاومت در مقابل پنچری
  • فرمان پذیری مناسب
  • شتاب گیری و ترمز گیری سریع و مطمئن

 

لاستیک های تیوب دار و تیوبلکس

لاستیکهای تیوب دار و تیوبلس در داخل لاستیکهای تیوب دار یک تیوب وجود دارد حال آنکه در تایرهای تیوبلس تایر بر روی رینگ هوابندی میشود و هوای فشرده بین رینگ و لبه تایر حبس می ماند .

 

ویژگی های لاستیک تیوبلکس

لاستیک های تیوبلس دارای لایه های کائوچویی ( رزینی ) می باشند که نقش مشابه تیوب را در لاستیک های تیوب دار ایفا می کند این لایه رزینی به داخل لاستیک چسبیده و جزئی از لاستیک محسوب می شود. این نوع لاستیکها دارای یک عایق هوا بر روی طوقه و هم چنین ولو بر روی رینگ می باشند .

مزایای لاستیک های تیوبلکس

حذف بسیاری از مشکلات مربوط به لاستیک های تیوب دار ( همانند سوراخ شدن - پاره شدن ) بیرون آوردن اشیاء نوک تیز فرو رفته در لاستیک بدون کاهش سریع فشار باد لاستیک ، نشتی هوای بسیار کم حتی در هنگام پنچری توسط اشیاء نوک تیز ، تماس مستقیم هوای داخل لاستیک با رینگ لاستیک که امکان پراکندگی و انتشار گرما را موجب می شود.

شماره های مشخصه تایر

به عنوان مثال : 165/65 R  13  76   H

165 : عرض لاستیک بر حسب میلی متر

65 : نسبت ارتفاع مقطع لاستیک به عرض مقطع آن

R : نوع لاستیک (رادیال)

13 : قطر رینگ (بر حسب اینچ)

76 : شاخص بار

H : شاخص سرعت

شاخص جهت حرکت لاستیک

لاستیک های مدرن امروزی دارای شاخص مسیر حرکت میباشند که بیانگر حرکت لاستیک فقط در یک جهت ( عمدتا رو به جلو ) و برای عملکرد بهینه آن طراحی و مشخص شده است . آج این لاستیک ها به شکل "V" و یا "Y" می باشد .(دید از جلو)

 

 

                                                                                                                       لاستیک2

شاخص سایش لاستیک

در انتهای عمق شیار آج بعضی از نواحی تایر برآمدگیهایی وجود دارند که به آن شاخص سایش (آج (TWI) گفته شود هرگاه سطح آج تایر با TWI یکسان و هم سطح شد باید نسبت به تعویض تایر اقدام نمود. در هنگام سایش بیش از حد آج لاستیک ، کنترل حرکت خودرو خصوصاً در جاده های مرطوب  مشکل میشود ( خصوصا در هنگام ترمزگیری )

 

لاستیک3

 

انواع مختلف طرح آج تایر

طرح جهت دار

این طرح که در تایر خودروهای سواری کاربرد دارد، دارای پایداری مناسب در گام حرکت در جاده های خیس بوده و همچنین در سرعت های بالا تحمل و دوام بسیار خوبی دارد . طرح جهت دار دارای شیارهای جانبی در دو طرف خط مرکزی تایر و در یک جهت میباشد لذا هنگام نصب تایر روی رینگ باید دقت نمود که جهت شیارها با جهت حرکت رو به جلوی خودرو همسو هماهنگ باشد.

 

 

طرح مرکب (بلوک)

این طرح عموما روی تایرهای رادیال و بخصوص رادیال سواری مورد استـ قرار می گیرد شرایط حرکتی و ابعاد خودروهای سواری بگونه ای است که در محورهای جلو و عقب از طرح گل یکسان استفاده می شود .

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید