رادیاتور

ایمنی در هنگام کار روی رادیاتور :

  • هرگز در رادیاتور یا منبع‌ انبساط موتوري که‌ گرم شده است‌ را باز نکنید، بازکردن در، ممکن‌ است‌ سبب‌ جوش آمدن ناگهانی‌ آب شود و در نتیجه‌ به‌ شما یا افرادي که‌ در نزدیکی‌ اتومبیل‌ شما هستند آسیب‌ رسانده و دچار سوختگی‌ شوند.
  • مخلوط آب و ضد یخ‌ سمی‌ است‌ و خوردن آن موجب‌ بیماري شدید و یا حتی‌ مرگ می‌ شود. اگر مخلوط فوق روي دستها و پوست‌ شما ریخت‌ بلافاصله‌ شستشو نمائید.
  • در بعضی مواقع ضد یخ اشتعال پذیر است مواظب باشید .
  • در صورتیکه‌ موتور خودروي شما جوش آورد. ابتدا با ریختن‌ آب روي رادیاتور نسبت‌ به‌ پایین‌ آوردن دماي سیستم‌ اقدام و سپس‌ موتور خودرو را خاموش نمائید.

 

بازدید مقدار آب رادیاتور :

  1. در صورتیکه‌ خودرو داراي منبع‌ انبساط می‌ باشد از روي گیج‌ منبع‌ انبساط میزان آب را می‌ توان کنترل نمود بدین‌ صورت که‌ مقدار آب می‌ بایستی‌ بین‌ خطوط MAX و MIN باشد.
  2. در صورتیکه‌ خودرو داراي منبع‌ انبساط نمی‌ باشد مقدار آب را بایستی‌ از طریق‌ باز کردن در رادیاتور کنترل کرد.

توجه داشته باشید :

براي باز کردن در رادیاتور آن را فشار دهید و آهسته‌ بچرخانید تا به‌ ضامن‌ برسد (طبق‌ شکل‌) با این‌ کار  فشار سیستم‌ کاهش‌ می‌ یابد سپس‌ دوباره درب رادیاتور را فشار دهید و آن را بچرخانید تا باز شود.

رادیاتور1

عیوب احتمالی رادیاتور :

  • سوراخ بودن شبکه‌ و نشت‌ آب
  • خرابی‌ واشر در رادیاتور و نشت‌ آب
  • کثیف‌ بودن و گرفتگی‌ شبکه‌ هاي رادیاتور
  • خرابی‌ در منبع‌ انبساط رادیاتور
  • سوراخ بودن منبع انبساط رادیاتور
  • سوراخ بودن لوله‌ رابط‌ منبع‌ انبساط و رادیاتور

 

هشدار :

وقتی‌ موتور جوش آورده یا نزدیک‌ به‌ دماي جوش است‌ هرگز درب رادیاتور را باز نکنید ممکن‌ است‌ آب جوش و یا بخار که‌ از در رادیاتور بیرون می‌ زند به‌ شما و اطرافیانتان آسیب‌ برساند.

رادیاتور3                         رادیاتور2

در رادیاتور و منبع انبساط :

بیشتر سیستم‌ هاي خنک‌ کن‌ موتور به‌ وسیله‌ در مخصوصی‌ که‌ روي دهانه‌ رادیاتور بسته‌ می‌ شود درزبندي شده وتحت‌ فشار قرار می‌ گیرد. در نتیجه‌ آب بر اثر تبخیر تلف‌ نمی‌ شود و استفاده از منبع‌ انبساط امکانپذیر می‌ گردد. لذا وقتی‌ سیستم‌ تحت‌ فشار باشد نقطه‌ جوش بالا رفته‌ و در نتیجه‌ بازدهی‌ سیستم‌ افزایش‌ می‌ یابد. در رادیاتور داراي یک‌ شیر خلاء شکن‌ می‌ باشد. این‌ شیر مانع‌ ایجاد خلا در سیستم‌ می‌ شود. وقتی‌ موتور را خاموش می‌ کنیم‌ آب داخل‌ سیستم‌ سرد شده و در نتیجه‌ انقباض آب، کاهش‌ حجم‌ در سیستم‌ خلاء ایجاد می‌ شود این‌ خلاء قادر است‌ شبکه‌ هاي رادیاتور را در هم‌ بپیچد در نتیجه‌ وجود شیر خلاء شکن‌ ضروري بوده که‌ با باز شدن آن آب از منبع‌ انبساط رادیاتور وارد رادیاتور می‌ شود. همچنین‌ زمانیکه‌ خودرو سرد است‌ در نتیجه‌ کارکرد موتور، آب در گردش گرم می‌ شود حجم‌ آن افزایش‌ می‌ یابد و آب اضافی‌ از طریق‌ لوله‌ انتقال آب وارد منبع‌ انبساط می‌ گردد.

توجه داشته باشید :

آب در صفر درجه سانتیگراد یخ میزند و در ۱۰۰ درجه سانتیگراد جوش می آورد اگر از آب داخل رادیاتور بعنوان سیال خنک کننده استفاده شود در دمای کمتر از صفر درجه سانتیگراد یخ میزند و دیگر حالت سیال ندارد پس در موتور گردش نمی کند و موجب جوش آوردن موتور میشود ضمن اینکه آب هنگام انجماد ۹ درصد انبساط پیدا میکند در نتیجه این افزایش حجم باعث ایجاد شکستگی در قسمتهای مختلف میشود مانند رادیاتور و بلوک سیلندر در ضمن بیرون زدن پولکی موتور را در پی خواهد داشت

لذا استفاده از مخلوط آب و ضد یخ متداولترین راه برای پایین آورن نقطه انجماد و بالابردن نقطه جوش می.باشد مخلوط ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضد یخ برای مصرف در تمام طول سال در بیشتر موتورها توصیه میشود .

 

لذا در صورت استفاده از ضد یخ

  • نقطه انجماد سیال خنک کننده تا ۳۷ درجه سانتیگراد پایین می رود .
  • نقطه جوش سیال تا ۱۰۸ درجه سانتیگراد بالا می رود.
  • به حفاظت از قطعات فلزی سیستم خنک کننده در برابر رسوبها و خوردگی کمک می کند.

 

تذکر :

توصیه می گردد هر دو سال یکبار مخلوط آب و ضدیخ تعویض گردد زیرا خاصیت مکملهای ضد کف و ضد خوردگی و .... ممکن است از بین برود .

شایان ذکر است :

کارکرد موتور در دمای پایین و جوش برای موتور زیان بار خواهد بود لذا بهترین دما که دارای بیشترین بهره وری میباشد ۹۱ تا ۹۳ درجه سانتیگراد می باشد .

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید