فیوز

مقدمه
جهت محافظت از سيم كشي، تجهيزات برقي و الكترونيكي خودرو به نوعي محافظ مدار نياز مي باشد كه به نام فيوز شناخته شده است. به زبان ساده فيوز حلقه ضعيف مدارات الكتريكي مي باشد و اگر جريان بيش از حد ظرفيت مدار از آن عبور نمايد فيوز ذوب شده و مدار قطع مي شود .

فيوزهاي مورد استفاده در خودروها عموماً سه نوع مي باشد: 1- شيشه اي  -2 تيغه اي -3 سراميكي
در حال حاضر استفاده از فيوزهاي تيغه اي با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر مي باشد .

قیوز1

فيوز ها بر اساس جرياني كه از آن مي گذرد، درجه بندي مي شود . براي مثال مدار روشنايي اتومبيل را در نظر بگيريد ، وقتي براي اولين بار چراغها را روشن مي كنيد، رشته تنگستن درون لامپها سرد است و مقاومت اندكي دارد، به همين دليل جريان بسيار بالايي از مدار مي گذرد و به لامپها مي رساند. با گرم شدن لامپ، مقاومت رشته تنگستن لامپ افزايش يافته و باعث كاهش جريان عبوري مي شود بنابراين براي انتخاب فيوز مورد نياز بايد بالا ترين جريان را كه ممكن است از مدار بگذارد تعيين كنيم ، پس از آن راه معمول انتخاب فيوزي است كه يك درجه از مقدار محاسبه شده بالاتر باشد .

در جدول زير فيوزهاي مختلف ، همراه با جريان قابل عبور و رنگهاي آن آمده است .

فیوز2

فيوزها طوري انتخاب مي شوند كه از سيم كشي و مصرف كننده ها محافظت نمايند . اگر فيوز با درجه خيلي بالا در مدار نصب شود، آن گاه اين فيوز در صورت اتصال كوتاه و يا نقص ديگري در مدار نمي سوزد و باعث ايجاد آسيب در مدار و يا مصرف كننده ها مي گردد .

هشدار:
حتما از فيوز هم ظرفيت و نوع يكسان جهت تعويض فيوز سوخته استفاده نماييد. استفاده از فيوز با ظرفيت بالاتر از حد مجاز ممكن است باعث بروز خسارت يا حتي آتش سوزي شود.
توجه داشته باشيد حتي بصورت موقتي نيز، از سيم بجاي فيوز استفاده ننماييد. اين عمل مي تواند باعث صدمه ديدن سيم كشي يا حتي آتش سوزي شود .

هشدار:
هرگز از فيوزهاي غير استاندارد حتي براي مدت كوتاه استفاده نكنيد زيرا در اينصورت به سيم كشي و سيستمهاي الكترونيكي آسيب وارد شده و باعث آتش سوزي خواهد شد. براي تهيه فيوزهاي استاندارد مي توانيد به نمايندگيهاي مجاز سايپا يدك مراجعه نماييد .

توجه:
فيوزهاي استاندارد، داراي بدنه صاف ، شفاف و غير هادي الكتريسيته بوده و سيم قابل ذوب شدن آن بايد كاملا قابل رويت باشد. همچنين ترمينالهاي فيوز بايد در قسمت بدنه فيوز كاملا محكم قرار گرفته
باشد و پايه ها نبايد به هيچ وجه لق و يا شل باشند و فيوز از استحكام كافي هنگام نصب روي خودرو برخوردار باشد. روي بدنه فيوزها بايد ميزان ولتاژ و شدت جريان عبوري ( آمپر ) و
مشخصه سازنده و يا شركت بازرگاني حك شده باشد .

فيوز اصلي (فيوز سيمي)
اين نوع از فيوزها براي جلوگيري از صدمه و ذوب شدن سيم كشي اصلي خودرو به كار مي رود و در صورتي كه سيم كشي اصلي خودرو آمپري بالاتر از حد مجاز عبور نمايد اين فيوز سوخته و از مدارات اصلي و سيستم هاي الكتريكي و الكترونيكي محافظت مي نمايد .

فیوز4

 

در صورتيكه چراغهاي جلو و ساير تجهيزات الكتريكي كار نمي كنند، فيوز اصلي را بازديد نماييد. اگر اين فيوز سوخته است، بايد آن را تعويض كنيد .

هشدار
هيچگاه به جاي فيوز از سيم حتي براي مدت كوتاه استفاده نكنيد. زيرا در اين صورت به سيم ها و سيستم الكتريكي آسيب وارد شده و دچار آتش سوزي خواهند شد .

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید