روشنایی پراید

مقدمه

خودروها ، براي روشنايي لازم در شب، تامين ايمني ، ديد راننده ، آسايش مسافران و  همچنين زيبايي خودرو، از سيستم روشنايي بهره مي برند. در نظر بگيريد اگر شب  هنگام و در حين رانندگي با سرعت زياد در اتوبان ، چراغ هاي جلو خودرو ناگهان خاموش شوند ممكن  است فاجعه ناراحت كننده اي رخ دهد. فنون بسياري به كار گرفته شده است تا در صورت بروز عيب ، به جاي آنكه كليه  چراغها به طور ناگهاني كاملا خاموش شوند، تعدادي از چراغ ها روشن باقي بماند.  در بيشترسيستمهاي سيم كشي جديد هر لامپ فيوز مخصوص به خود دارد كه در صورت خاموش شدن چراغ هاي غير ضروري (مثل چراغ هاي داخل خودرو) چراغ هاي ضروري (مثل چراغ هاي خارج خودرو)  خاموش نشود . چراغهاي خارجي خودرو براي دو هدف  مهم طراحي شده اند :

  1. اين چراغها بايد به راننده امكان دهند كه در تاريكي مسير را ببيند .
  2. خودرو را نيز در تاريكي قابل رويت سازند.

 

چراغهاي خارجي اتومبيل عبارتند از :

  • چراغ جلو كه محوطه جلو خودرو را روشن مي كند.
  • چراغهاي عقب به رنگ قرمز در پشت خودرو قرار دارد .
  • چراغهاي نمره كه پلاك عقب خودرو را روشن مي كند.
  • چراغهاي كوچك جلو
  • چراغهاي راهنما كه تغيير مسيرخودرو را اعلام مي كنند.
  • چراغهاي دنده عقب كه وقتي راننده در دنده عقب حركت مي كند محوطة پشت خودرو روشن مي شود.
  • فلاشر كه با روشن و خاموش كردن همة چراغهاي راهنما رانندگاني را كه نزديك مي شوند ، از وقوع وضعيتي اضطراري يا خطرناك آگاه مي كند.

 روشنایی

لامپ های داخل اتومبیل

روشنايي اتومبيل توسط لامپ هايي در انواع و اندازه هاي مختلف تامين مي شود. وقتي جريان برق از يك سيم نازك يا رشتة داخل لامپ عبور مي كند ، رشته گداخته مي شود و نور مرئي منتشر مي كند. لامپ ممكن است داخل سرپيچي قرار گيرد كه بخشي از چراغ را تشكيل مي دهد . بعضي از لامپها دو رشته دارند (مثل لامپ چراغ عقب ) بدين ترتيب مي توان از يك لامپ براي تامين روشنايي در دو مدار و با دو منظور متفاوت استفاده كرد. لامپها و مدارهاي مختلف روشنايي معمولا از جعبه فيوز ، مغزي سوئيچ يا كليد چراغهاي جلو برق می گیرند .

روشنایی 1

لامپ های چراغ جلو

مهمترين چراغها براي ديد راننده ، چراغهاي جلو مي باشند . وقتي اين چراغها روشن مي شوند ، محوطة جلو خودرو را روشن مي كند. جريان برق، رشته تنگستني را گداخته مي كند و نور منتشر مي كند. اين نور به وسيلة بازتابگر خميده به طرف جلو باز تابيده مي شود . سپس نور بازتابيده از عدسي مي گذرد و جاده را در جلو راننده ، روشن  مي كند .

در بسياري از خودروها از چراغهاي هالوژنه معروف به چراغهاي گازي استفاده مي شود. نور اين چراغ ها از ديگر چراغها سفيدتر و تابناك تر است. اين گاز مانع سوختن رشته تنگستني مي شود . در خودروهايي كه چراغهاي مركب آئروديناميكي دارند ، چراغها از پلاستيك ساخته مي شوند و لامپ گازي قابل تعويض مي باشد. هنگامي كه راننده از نور پايين استفاده مي كند، يك رشته لامپ روشن می شود و وقتی نور بالا استفاده می شود رشته دیگر لامپ روشن می گردد .

 روشنایی 2

چراغ های راهنما

چراغهاي راهنما به راننده امكان مي دهد كه قصد خود را ، به منظور گردش به سمت چپ يا راست اعلام نمايد. چراغهاي راهنما و دنده عقب ، از طريق مغزي سوئيچ به باتري وصل مي باشند . كنترل اين چراغها از كليد چراغ جلو مستقل بوده  و صرفاً زماني كار مي كنند كه سوئيچ در وضعيت روشن باشد . دسته راهنما روي كليد گردان چراغ جلو بوده و با بالا و پايين دادن دسته آن ، راهنما فعال مي شود .

توجه

سوختن يك لامپ يا ضعيف بودن اتصال بدنه ممكن است سبب شود كه چراغ راهنما در يك جهت كار كند  و در جهت ديگر عمل نكند ، اگر هيچ يك از چراغهاي راهنماي دو طرف چشمك نزنند ، فيوز سوخته است يا اتوماتيك راهنما خراب است.

تنظیم نور چراغ های جلو

تنظيم نور چراغهاي جلو بسيار حائز اهميت مي باشد  تا راننده در شب ديد كافي داشته باشد و ديد رانندگاني را كه از طرف مقابل مي آيند نيز مختل ننمايد . در صورت تنظيم نبودن نور چراغها ، به نمايندگيهاي مجاز مراجعه نموده تا توسط دستگاه هاي مرتبط تنظيمات لازم صورت پذيرد . به منظور اطمينان از تنظيم نور چراغهاي جلو لازم است در حالت نور پايين در فاصله تقريبا ٨ متري جلوي خودرو ايستاده سپس  با چشمان خود در فاصله حدود ١ متري زمين به چراغهاي خودرو نگاه كنيد ، در صورت تابش مستقيم نور در چشمان شما چراغ تنظيم نمي باشد و بايستي جهت انجام تنظيمات به نمايندگي هاي مجاز مراجعه نماييد .

روشنایی 3

هشدار

لامپها به هنگام کار کردن داغ می شوند لذا وقتی لامپ روشن است یا تازه خاموش شده است، به آن دست نزنید. لامپهای گازی قابل تعویض را با احتیاط جابجا کنید، این لامپها حاوی گاز تحت فشارند و در صورتی که ضربه ای به آن وارد شود ممکن است بشکند . در ضمن حباب شیشه ای این لامپها را لمس نکنید ، ممکن است چربی پوست شما به آن آسیب برساند و لامپ را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

نکات ایمنی

  1. قبل از مسافرت سالم بودن تمام سیستم روشنایی خودرو را چک کنید بخصوص لامپهای روشنایی بیرون خودرو .
  2. در صورت کثیف بودن شیشه یا پلاستیک روی چراغ ، آن را تمیز کنید تا از درخشندگی نور کاسته نشود.
  3. در صورت کم نور بودن لامپها ، اتصالات لامپ را بازرسی کنید و اگر نور لامپ ضعیف است آن را با لامپهای استاندارد تعویض نمایید.
  4. در صورت روشن نشدن چراغ ترمز عقب ، امکان دارد رشته دوم لامپ سوخته باشد ، لامپ را چک کنید، در غیر این صورت فشنگی زیر پدال ترمز قطع شده است.
  5. در صورت روشن نشدن چراغ دنده عقب ابتدا فیوز و لامپ آن را چک کنید ، در صورت سالم بودن، امکان دارد اشکال از فشنگی دنده عقب در گیربکس باشد .
  6. در صورت روشن نشدن هر یک از لامپهای دیگر خودرو ، ابتدا فیوز سپس لامپ را چک کنید موقعیت هر فیوز در جعبه فیوز در دفترچه راهنمای خودرو قید شده است در صورت سالم بودن فیوزها و لامپها برای رفع عیب به نمایندگیهای مجاز مراجعه فرمایید.
  7. در هنگام رانندگی با نور بالا در جاده، هنگامی که خودرویی از جلوی شما آید نور چراغ جلوی خودروی خود را پایین داده و بعد از گذشتن از کنار شما دوباره نور را در حالت نور بالا قرار دهید .
  8. در هنگام رانندگی در مه در صورت مجهز بودن خودروی شما به چراغ مه شکن ، از آن استفاده کنید در غیر این صورت چراغهای جلوی خود را در حالت نور بالا قرار دهید .
  9. توصیه میشود که به خودرو چراغ اضافی وصل نکنید ولی در صورت اضافه کردن چراغ اضافی به خودرو ، آن را به صورت سری در مسیر سیم کشی لامپ های خودرو قرار ندهید ، زیرا هنگام سوختن یکی از آنها باعث خاموش شدن سایر چراغها شده و همچنین در نصب به صورت سری ولتاژ کاهش یافته و در نتیجه نور چراغ کاهش خواهد یافت.

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

  1. پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403 22:52
این نظر توسط مجری سایت به حداقل رسیده است

عالیه دمتون گرم

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید