رنگ خودرو

رنگ خودرو

مقدمه

در اولین شماره دانستنیهای رنگ خودرو، ابتدا مراحل رنگ خودرو در سالن های رنگ کارخانجات تولیـد کننده خودرو بررسی خواهد شد. سپس پس از آشنایی با این مراحل، در شماره های بعدی، تعمیرات موضعی رنگ در تعمیرگاهها پس از صدمه دیدن رنگ بررسی خواهد شد.

مراحل کلی یک سالن رنگ از تحویل قطعه خام بدنه به سالن شروع می گردد. هر قطعه در معرض دو پروسه کلی قرار می گیرد که عبارتند از:

 1- آماده سازی

 2- اعمال پوشش رنگ

مرحله آماده سازی شامل دو قسمت کلی عملیات فسفاته نمودن و عملیات اعمال آستر می باشد کـه در شـکل زیر نشان داده شده است :

رنگ

عملیات فسفات، یک فرایند کاملاً اتوماتیک غوطه وری میباشد؛ در این عملیات، حاملهای بدنه همراه با بدنه های روی آنها، به داخل یک محلول شیمیایی فرو برده میشوند تا اینکه برای نقاشی آماده شوند. بدنه خودروها به وسیله حرکت دادن حاملها، کاملاً از درون محلول عبور میکنند. بعد از مرحله فسفات، مرحله آستر قرار دارد که به وسیله کانویری از مرحله فسفات جدا میشود. در این مرحله نیز بدنه غوطه ور میشود، ولی با این تفاوت که برای افزایش میزان پوشش، از فرایند الکترواستاتیک استفاده میشود. مخزن آستر در خطوط تولید کاملاً اتوماتیک میباشد. بعد از مرحله آستر، کوره خشککن قرار دارد که به ازای هر بدنه خودرو که در داخل آن قرار میگیرد و خشک میشود، نیاز به زمان دارد.

دیگر عملیات سالن رنگ در مرحله آماده سازی عبارتند از:

عملیات سیلر کاری

به دلیل این که بدنه از قطعات منفصل تشکیل شده و ممکن است در بدنه سازی خوب بر روی هم جفت نشده باشند عملیات سیلر کاری بر روی آن ها انجام میشود . بعد از عملیات سیلر کاری سوراخ های کف بدنه توسط کورکن های لاستیکی و چسب کاغذی پوشانده شده و بدنه آماده پاشش  PVCمی شود.

پاشش ماده  PVCدر زیر بدنه

این ماده جهت محافظت از زنگ زدگی و مقاومت بیشتر کف بدنه است که پس از این مرحله بدنه از کوره گذشته تا  PVCپاشیده شده کاملا خشک و بدنه برای مرحله بعد که پاشش آستر است آماده شود.

پاشش رنگ آستر

قبل از پاشش رنگ آستر توسط دستگاه های پاشش ( ربات) رنگ هر بدنه به کامپیوتر داده شده تا بدنه رنگ خاص خود را در قسمت آستر بگیرد. بعد از پاک شدن گرد و غبار از روی بدنه توسط باد و تمیز کردن بدنه با دستمال مخصوص پاشش آستر توسط اسپری های دستی به نقاطی که امکان پاشش آن ها به وسیله دستگاه نیست ( نقاطی نظیر زیر در موتور زیر در صندوق و لای درها) انجام می شود .

کوره پخت

جهت پخت رنگ آستر بدنه ها وارد کوره تقریبا طولانی می شوند.

ایستگاه پولیش کاری و رفع ایرادات رنگ آستر

پس از پاشش رنگ آستر و قبل از رنگ رویه کارهایی از جمله صافکاری های کوچک زدن دستمال چسبی و سمباده زنی و ... انجام می گیرد.

در مرحله بعدی بدنه وارد یکی از دو خط رنگ سالید یا متالیک می شود. فرآیند اعمال پوشش نیز شامل دو مرحله کلی اعمال پوشش اولیه یا  BASE COATو اعمال پوشش شفاف یا CLEAR COAT می باشد. در شماره های بعدی مراحل دیگر سالن رنگ و مقدمه ای بر انواع رنگ های رایج در بازار کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری خود.
پیوست ها (0 / 100)
مکان خود را به اشتراک بگذارید