معرفی خودرو مورانو
بلافاصله بعد از اتمام تولید نسل اول (Z50) در نیسان و البته در خط تولید پارسخودرو، ژاپنیها ویرایش جدید مورانو را در سال 2008 و در قالب نسل دوم به بازار جهانی فرستادند. از آنجایی که فروش این خودرو در کشورمان قابل قبول بود، هنوز یکسال از رونمایی نسل دومش نگذشته بود که طرف ایرانی، مونتاژ CKD آن را بهعنوان مدل 2009 استارت زد. مورانوی جدید به لحاظ طراحی داخلی و بیرونی به معنی واقعی کلمه پیشرفت کرده بود؛ آنطور که انگار بین نسل دو و یک، نسل دیگری هم وجود داشته! مورانوی Z51 نه فقط به خاطر زبان بصری بلکه به واسطه آپشنها و تجهیزاتش نیز با استقبال روبهرو شد. در اواخر عمر مورانوی نسل دو، کیا با عرضه موهاوی آن هم با دو پیشرانه مختلف، جای خالی این ژاپنی محبوب را بهخوبی در بازار ایران پر کرد.
طراحی نسل دوم از نیسان مورانو به سال ۲۰۰۸ بازمیگردد که به عنوان مدل ۲۰۰۹ در دسترس همگان قرار گرفت، این نسل با سه تیپ پایه، SL و فول آپشن LE عرضه شد. مدلهای موجود در ایران نیز مربوط به همین نسل دوم از نیسان مورانو هستند که پلت فرمی شبیه به نسل چهارم از نیسان التیما و مدل جدید نیسان مورانو ۲۰۰۹ دارد.
نیسان مورانو نسل دوم تا سال 2012 در بازار کشور بهصورت صفرکیلومتر موجود بود و هنوز نیز نمونههای دستدوم آن طرفداران بسیاری دارند. نسل دوم نیسان مورانو از هر جهت بهبود پیدا کرده بود و در آن زمان جزو بهترین و بهروزترین کراساوورهای موجود در ایران بود. عرضه نیسان مورانو نسل دوم را باید از هوشمندانهترین تصمیمات پارس خودرو در آن زمان دانست و این خودرو بهخوبی با رقبای قدری مانند لکسوس RX و بیامو X3 رقابت میکرد. در ادامه قصد داریم تا دومین نسل از نیسان مورانو را از نظر فاکتورهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
در این نسل نسبت به نسل اول امکانات جدیدتری قرار داده شده است که در کنار تغییرات ظاهری و داخلی موفقیت و جذابیت بیشتر آن را به همراه داشتهاست.
رونمایی از نسل سوم مربوط به آپریل ۲۰۱۴ و نمایشگاه اتومبیل نیویورک است و آخرین مدل از آن یعنی نیسان مورانو 2020 نیز به تازگی وارد بازارهای جهانی شدهاست. اما لازم به ذکر است تمامی مدلهایی که از این نیسان در بازار ایران وجود دارد مربوط به قبل از تصویب قانون منع ورود خودروهایی با حجم بالاتر از ۲. ۵ لیتر است.
نیسان مورانو ۲۰۰۹ به یک پیشرانه ۶ سیلندر با حجم ۳. ۵ لیتر و یک گیربکس CVT ایکس ترونیک مجهز شده تا نیرویی برابر با ۲۵۶ اسب بخار قدرت و ۳۳۴ نیوتن متر گشتاور را توسط دو عدد دیفرانسیل به سوی تمامی چرخها ارسال کند.
شتاب صفر تا صد مورانو نیوفیس برابر با ۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت این مدل نیز چیزی در حدود ۱۰. ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد میشود. حداکثر سرعت این خودرو معادل ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
همچنین مدل فیس قدیم نیسان مورانو نیز از پیشرانه ۶ سیلندر به حجم ۳. ۵ لیتر نیروی برابر با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۳ نیوتن متر گشتاور دریافت میکند که سبب شده تا شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی در حدود 8. 8 ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت نیسان مورانو فیس قدیم هم 10. 9 کیلومتر برآورد میشود.