معرفی خودرو روآ
پژو روآ خودرویی سواری از محصولات شرکت ایران خودرو بود. پژو روآ یک نسخه توسعه یافته از پژو آردی است. این خودرو ترکیبی از پیکان و پژو ۴۰۵ است. بدنه روآ کپی از پژو ۴۰۵ و موتور آن از پیکان توسعه و اصلاح شده است. برخلاف سایر نسخه های پژو ۴۰۵، روآ یک خودروی دیفرانسیل عقب است. این خودرو مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری، فرمان هیدرولیک، کولر و شیشه بالابر برقی دربهای جلو بود. در ابتدای معرفی این خودرو قرار بود نام آن پژو آردیایکس (RDX) باشد. برخی از مدل های تولید شده در سال ۱۳۸۵ به همین نام فروخته شدند، سپس نام این خودرو به روآ تغییر داده شد.
این خودرو نسخه بهینه سازی شده پژو آردی بود که ۱۴ اسب بخار در روآ معمولی و ۱۷ اسب بخار در روآ سال بیشتر از آردی تولید میکرد. ایران خودرو در سال ۱۳۸۵ تولید و عرضه برند به اصطلاح بهبود یافتهٔ پژو آردی را تحت عنوان روآ (ROA) با موتور OHV یا همان موتور بهبود یافتهٔ پیکان آغاز کرد. پژو روآ نیز همچون پژو آردی از بدنه پژو ۴۰۵ بهره میبرد. تولید روآ در نیمهٔ سال ۱۳۸۸ متوقف و روآی سال با موتور پایه گاز سوز OHVG2 جایگزین آن شد. پژو روآ از همان روزهای نخست برای قشر متوسط جامعه در نظر گرفته شده بود.پس از سال ۱۳۸۸ طرح بدنه و صندوق پژو ۴۰۵ جی ال ایکس به روآی سال نیز اختصاص یافت که دارای رخ و چهرهٔ کامل پژو ۴۰۵ جی ال ایکس بود و تنها وجه تمایز آن با ۴۰۵ استفاده از سپرهای تک رنگ مشکی برای جلو و عقب بود.[۱][۲]
تولید روآ در ایران خودرو به خاطر مصرف بالای سوخت، مسائل زیستمحیطی، ضعف شتاب اولیه موتور و تولید خودروهای جدید متوقف شد.