info@digitalkhodro.org
021-62999292
09352199292
9 الی 17

_01__.png


 

سایپا شاهین (با نام پروژه‌ای اس‌پی۱۰۰) خودروی سواری ساخت گروه خودروسازی سایپا است. شاهین از پلت‌فرم مشترک با تویوتا بلتا و ولیکس سی۳۰ استفاده می‌کند.

در خودروی شاهین از موتور بهبودیافتهٔ M15 TC استفاده شده‌است که ساختار کلی آن مشابه موتور خودروهای تیبا، ساینا و کوییک است؛ ولی در این خودرو از توربوشارژر برای افزایش توان و گشتاور موتور بهره گرفته شده‌است. بناست که در آینده روی این خودرو موتور ME16 که نسخهٔ ایرانی موتور EC5 گروه پی‌اس‌ای است، به‌کار رود.

از امکانات رفاهی و آپشن‌های سایپا شاهین می‌توان به فرمان برقی، رینگ ۱۵ اینچ آلومینیومی، کی‌لس استارتر، دوربین عقب، مانیتور لمسی، سنسور دنده عقب، تهویه اتوماتیک، ورود بدون کلید PEPS، سانروف، ترمزهای ۴ چرخ دیسکی، سیستم پایش فشار باد تایر TPMS، نشانگر تعویض دنده، چراغ دی‌لایت و چراغ اتوماتیک و صندلی چرمی اشاره کرد.

سایپا که شاهین را با نام «رهام» در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی کرد؛ در اسفند ۱۳۹۸ نام آن را به «شاهین» تغییر داد و در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ پیش‌فروش آن را آغاز کرد. تولید انبوه شاهین در آذر ۱۳۹۹ آغاز و نهایتاً اولین سری آن در اسفند ۱۳۹۹ تحویل داده شد. با این وجود، خریداران مدل‌های اولیه اذعان داشتند که خودروی آنها دارای ایرادات قابل توجهی است. سایپا بعدها مدعی افزایش کیفیت شاهین نسبت به مدل‌های اولیه شد.

تاریخچه[ویرایش]

پیش از عرضه[ویرایش]

سایپا شاهین در فاز توسعه با کد «اس‌پی۱۰۰» شناخته می‌شد[۲] که برخی منابع خبری نام کلی آن را «ایکس۳۰۰» و به عنوان خودرویی ملی پس از مدل‌های ایکس۱۰۰ (خانوادهٔ پراید) و ایکس۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک) می‌دانستند؛ که بر روی پلت‌فرمی با ابعاد بزرگتر از این مدل‌ها قرار دارد.[۳]

در سال ۱۳۹۳ و در مصاحبه‌های مدیران بلندمرتبهٔ سایپا رسماً از پروژه‌ای به نام اس‌پی۱۰۰ سخن به میان آمد[۴] و در همان بازهٔ زمانی بود که تصاویری از کانسپت و ماکت گِلی این خودرو (در مقیاس ۱:۴) در مرکز تحقیقات سایپا در فضای مجازی انتشار یافت.[۵] در آن زمان گفته شد که قرار است ۵ خودرو بر اساس پلت‌فرم آن ساخته شوند و همچنین وعده داده شد که محصول نهایی این پروژه در سال ۱۳۹۵ عرضه خواهد شد.[۶] در اواخر سال ۱۳۹۳ و در حاشیه دومین جشنواره طراحی خودرو سایپا (که در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار می‌شد) نیز ماکتی ۱:۱ (در مقیاس واقعی) از این خودرو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.[۷]

در زمستان ۱۳۹۶، پیش‌نمونه‌ای از این خودرو در کشور هند رؤیت شد و در آن زمان برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از همکاری رنو هند در پروسهٔ ساخت این خودرو بود.[۸] در پاسخ به بحث‌های مطرح‌شده و حواشی ایجادشده، همان زمان از سوی مسئولان سایپا به‌طور رسمی عنوان شد که این خودرو به‌منظور انجام تست‌های کالیبراسیون به کمپانی بوش هند فرستاده شده و مابقی تست‌های کالیبراسیون آن نیز در بوش آلمان انجام خواهد پذیرفت.[۹]

شاهین (۱۳۹۹–اکنون)[ویرایش]

مراسم نمادین تحویل اوّلین سری شاهین به مشتریان

شاهین در تیر ۱۳۹۷ با نام «رهام» معرفی شد؛[۱۰] اما در اسفند ۱۳۹۸ و به پیشنهاد غلامرضا کیامرزی، پژوهشگر محیط‌زیست به مدیرعامل سایپا، نام این خودرو به «شاهین» تغییر یافت.[۱۱][۱۲] برخی منابع نام رهام را برگرفته از نام پسر مدیرعامل وقت سایپا قلمداد کردند.[۱۳]

نام شاهین می‌تواند ادای احترامی به نسل سوم رامبلر امریکن باشد که شرکت جیپ ایران (پارس خودروی فعلی که در حال حاضر زیرمجموعهٔ گروه خودروسازی سایپا است) در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ آن را با نام‌های شاهین (برای مدل دو در) و آریا (برای مدل چهار در) مونتاژ می‌کرد.[۱۴]

پیش‌فروش شاهین در ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ آغاز شد.[۱۵] تولید انبوه این خودرو نیز در ۱۵ آذر همان سال آغاز[۱۶] و اولین سری شاهین نهایتاً در ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ تحویل خریداران شد.[۱۷] خریداران مدل‌های اولیه اذعان داشتند خودروی تحویلی به آنها دارای ایرادات قابل توجهی است.[۱۸] سایپا بعدها اعلام کرد که کیفیت شاهین را نسبت به مدل‌های ابتدایی ارتقا داده‌است.[۱۹]

شاهین در ابتدا قرار بود در دو تیپ S و G عرضه شود که تیپ S مدل ساده‌تر و تیپ G مدل گران‌تر و آپشنال بود؛ اما سیاست‌های سایپا در سال ۱۳۹۹ باعث شد تا تیپ S هیچگاه عرضه نشده و صرفاً به‌عنوان خودروی سازمانی برخی مدیران سایپا مورد استفاده قرار گیرد.[۲۰] البته بعدها و در سال ۱۴۰۲، تیپی از این خودرو با نام GL روانهٔ بازار شد که از لحاظ ویژگی‌های فنی و رفاهی فرق چندانی با تیپ G نداشته و تنها تفاوت آن با تیپ G در نبود سانروف است.[۲۱]

سایپا در اولین روز از سال ۱۴۰۲ شاهین را با گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی معرفی کرد که قابلیت تیپ‌ترونیک ۷ سرعته را به صورت مجازی به همراه دارد.[۲۲] شرایط فروش شاهین سی‌وی‌تی در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام شد.[۲۳]

شاهین پلاس (از ۱۴۰۲)[ویرایش]

سایپا در ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ و در کنار کادیلا از مدل جدید شاهین با نام شاهین پلاس پرده برداشت.[۲۴] شاهین پلاس از پیشرانهٔ ۱٫۶ لیتری ME16 بهره برده و جعبه‌دندهٔ ۵ سرعتهٔ دستی ساخت مگاموتور یا ۶ سرعتهٔ خودکار ساخت DAE و لندای بر روی آن نصب می‌شود که تکنولوژی آن از شرکت آیسین ژاپن است.[۲۵] این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه بالاتری نسبت به سایر تیپ‌های شاهین قرار دارد.[۲۶]

مستندات فنی خودرو