دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که به هدف جایگزینی خودرو سمند و سمند سورن طراحی و ساخته شد اما پس از عرضه این اتفاق رخ نداد و دنا به عنوان محصولی مستقل در کنار این خودروها تولید شد.[۴] این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که بالاخره پس از کشمکشها و گفتگوهای فراوان بر سر قیمتگذاری و با تأخیر زیاد در سال ۱۳۹۳ روانه بازار شد. خودرو دنا با موتور ایاف۷ (EF7) بنزینی عرضه شدهاست.[۵]
ایران خودرو در آذر سال ۱۳۸۸، پروژهای را با نام (NX7) تعریف کرد که طی آن طراحی محصولی جدید از خانواده خودرو ملی برای پوشش بازه بالاتر قیمتی تعریف شد.[۶] هزینه طراحی دنا در سال ۱۳۸۸، ۶۰ میلیارد تومان بودهاست. ایرانخودرو به قصد حفظ بازار فروش خود اقدام به طراحی دنا برپایه پلتفرم سمند که در واقع همان پلتفرم پژو ۴۰۵ است نمود. دنا در بخشهای فنی مانند سیستمهای الکترونیکی، سیستم تعلیق، سیستم سوخت رسانی، موتور و گیربکس کاملاً با سمند یکسان است اما به گفته ایرانخودرو دنا در بخش شاسی و بدنه نسبت به سمند تغییراتی داشتهاست.[۷]
دنا پلاس یا دنا+، از محصولات ایران خودرو است که به نام دنا ELX نیز شناخته میشود. این خودرو مدل تغییر شکل یافته و پرآپشنتر دنا معمولی بوده و در انواع دنا پلاس، دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربو اتوماتیک تولید میشود. دنا پلاس از نظر تجهیزات به سقف بازشو، ۴ کیسه هوا، دی لایت و … مجهز شده بود. اما از سال ۱۳۹۸ در برخی از مدلها ۲ ایربگ داخل صندلی و سانروف دنا پلاس برداشته شد.
این خودرو از نظر ظاهری کمی بروزتر شده و چهره متفاوتتری نیز دارد و از سال ۹۵ به بازار خودرو معرفی شد.[۸] دنا پلاس با سرمایهگذاری ۵۵ میلیاردتومانیایران خودرو طراحی و ساخته شدهاست. این خودرو در کنار پژو ۲۰۷آی صندوقدار معرفی شد. تحول گرافیک داخلی چراغها، باعث جذابیت بیشتر خودرو شده؛ البته شکل کلی چراغ و ابعاد فیزیکی آن بدون تغییر باقی ماندهاست. افزودن لامپهای الایدی به خودرو بهعنوان چراغ دید در روز یا روزنما (Daytime running lights) و نیز چراغهای کوچک (Position lights) از جنس نئون که در خودروهای روز دنیا مثل آئودی، بامو، مرسدس بنز و … هم دیده میشوند، از جمله تغییرات در چراغهای این خودرو بهشمار میروند. در چراغهای عقب نیز تغییراتی، البته کمتر از جلو، اعمال شده و چراغهای کوچک نئونی در این قسمت نیز دیده میشوند.[۹][۱۰]
تفاوتهای دنا پلاس با دنای معمولی به شرح زیر است:
دوربین عقب
سامانه چندرسانهای جدید با قابلیت فیش ورودی
خطوط جدید بدنه در نمای جانبی
چراغهای کوچک نئونی در جلو و عقب
تغییر در صندوق، تغییر تریم دربها و سپر عقب جدید
چراغهای دی لایت یا ابرویی چراغهای جلو با نواری از LED
دنا پلاس توربوشارژ دارای موتور مجهز به توربو شارژ بوده و یکی از اهداف شرکت در عرضه این محصول، افزایش کارایی قوای محرکه خودروی دنا پلاس از طریق نصب سامانه توربوشارژ بر روی آن است[۱۱] که باعث تغییرات ذیل میشود:
افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور
افزایش راندمان و بهرهوری سوخت
احتراق کامل تر سوخت و کمشدن سطح آلایندگی و مصرف کمتر نسبت به موتور معمولی[۱۱][۱۲]
تفاوتهای دنا پلاس توربوشارژ با دنا پلاس به شرح زیر است:
طرح رینگ آلومینیومی جدید ۱۶ اینچ پنج پیچ و تایر بزرگتر ("16 R50/۲۰۵)
گروه صنعتی ایران خودرو مدتی بعد از عرضه دنا پلاس توربو دندهای تصمیم به راه اندازی خط تولید دنا پلاس توربوشارژ با جعبهدنده خودکار نمود، این خودرو از یک جعبهدنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE با حالت اسپرت، برفی و قابلیت تیپ ترونیک برخوردار است.
این خودرو از لحاظ ویژگیهای فنی تفاوت آنچنانی با نسخه دندهای ندارد و تفاوت اصلی این خودرو علاوه بر جعبهدنده اتوماتیک ۶ سرعته، اضافه شدن فرمان کمکی برقی (EPS) میباشد و این در حالتی است که پیش از این دنا پلاس مجهز به فرمان هیدرولیکی بودهاست.
ایران خودرو در پنجمین همایش صنعت خودرو کشور در سال ۱۳۹۶، دنا پلاس اتوماتیک هیبریدی را معرفی کرد. این خودرو جعبهدنده خودکار داشته و در کنار قابلیت هیبرید، قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری را نیز دارد. دنا پلاس اتوماتیک هیبریدی میتواند بدون روشن شدن پیشرانهٔ بنزینی، در صورت شارژ کامل باتریها ۹۰ کیلومتر با برق طی مسافت نموده و سطح آلایندگی آن در این حالت صفر میباشد. گشتاور موتور برقی این خودرو ۲۲۰ نیوتون متر اعلام شده و نیرویی برابر با ۱۴۰ اسب بخار تولید میکند.[۱۳] البته این خودرو هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیدهاست.