سمند یک خودروی سدان است که از سال ۱۳۷۹ به اسم خودروی ملی توسط شرکت ایران خودرو تولید میشد[۱] و علاوه بر فروش در ایران، به کشورهای دیگر هم نیز صادر میشد. سمند براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شدهاست. این خودرو در ابتدا قرار بود جایگزین پیکان شود که با توجه به هزینه طراحی و قیمت نهایی آن، این امر محقق نشد.[۷][۸] سمند در ادبیات فارسی به اسبی گفته میشود که رنگی متمایل به زرد دارد. تولید این خودرو در ۱۰ مهر ۱۴۰۱ به پایان رسید و سورن پلاس جایگزین این خودرو شد.[۹][۱۰]
اصطلاح خودروی ملی اولین بار به یک خودروی مفهومی که در چهارچوب همین برنامه در این مرکز تحقیقاتی طراحی شده بود گفته شد. پروژه خودروی ملی پروژهای موفق و نسبتاً کم هزینه بود که از طرف شهردار وقت تهران غلامحسین کرباسچی و وزارت صنایع سنگین وقت حمایت میشد. نمونههای اولیه این خودرو که به صورت آزمایشی بر پایه پلتفورم خودروی شورلت رویال باقی مانده از
پیش از انقلاب طراحی و ساخته شده بود، بارها در نمایشگاههای خودرو در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در سالهای ۷۲ تا ۷۵ به نمایش گذاشته شد. در این پروژه برای اولین بار در ایران روشها و فرایند کامل ساخت یک خودرو مورد تحقیق و بررسی قرار میگرفت اثبات شد که در ایران توان طراحی و ساخت خودرو وجود دارد.
با توجه به پیچیدگی طراحی پلت فرم و با اتکا به تجربه سازمان گسترش در پروژه خودروی ملی، شرکت ایران خودرو اقدام به خرید پلت فرم پژو ۴۰۵ از شرکت پژو فرانسه نمود. همزمان با انجام این پروژه در ایران، شرکت فرست اتومیتو انگلستان اقدام به طراحی نمونه اولیه خودرویی بر روی شاسی و قوای محرکه خودرو پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی نموده بود که با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی و همچنین پیچیدگی طراحی بدنه، ایران این طرح را از شرکت فرست اتومیتو خریداری کردند اما چون شرکت فرست اتومیتو طراحی را خوب انجام نداده بود و ایران خودرو فهمیده بود این شرکت توانایی اصلاح آن را ندارد آن را به ایران برد و در آن جا مرکز تحقیقات ایران خودرو با جمعآوری فارغ التحصیلان دانشگاههای امیرکبیر، صنعتی شریف و چند دانشگاه صنعتی دیگر، طراحی خودرو ملی را در کنار مشاوران خارجی آغاز کرد. در این فرایند، اتاق نسبتاً کوچک و ارگونومی که متناسب با افراد کوتاه قد شرق آسیا ساخته شده بود بازطراحی شد.[۱۲]
سمند معمولی یا x7 اولین نسخه از سمند است که تولید آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و تا ۱۳۸۸ ادامه یافت. سمند معمولی از لحاظ امکانات بالاتر از EL است و بین EL و LX قرار میگیرد. این نسخه از سمند تنها با موتور XU7 عرضهشد و برخلاف سمند LX نسخهٔ موتور ملی آن تولید نشد. از لحاظ طراحی نمای داخلی خودرو این مدل تفاوت چندانی با دیگر مدلها ندارد.
۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۸۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (گاز)
حداکثر گشتاور (Nm)
۱۵۳ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (بنزین)، ۱۳۴ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه (گاز)
نسبت تراکم
۹٫۳
تعداد سوپاپ
۸
نوع سوخت سازگار
بنزین بدون سرب اکتان ۹۵، گاز طبیعی CNG
استاندارد حد آلایندگی
یورو ۲
سیستم انژکتوری
پاشش چند نقطهای
حداکثر سرعت (km/h)
۱۸۵ بنزین، ۱۵۰ گاز
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)
۱۳٫۱
سیستم انتقال قدرت
۵ دنده دستی (BE3/5)
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km)
۶٫۸ بنزین
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)
۹٫۲ بنزین
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)
۸٫۵ بنزین، ۲۷٫۸ گاز
طول خودرو (mm)
۴۵۰۲
عرض خودرو (mm)
۱۷۲۰
ارتفاع خودرو (mm)
۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (mm)
۲۶۷۱
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)
۱۲۲۰
گنجایش مخزن سوخت (lit)
۶۶ بنزین
حجم فضای صندوق عقب (lit)
۵۰۰
ترمز
ترمز جلو دیسکی تهویه شونده، ترمز عقب کاسه ای
تجهیزات
قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل رادیویی، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو سه نقطهای، سیستم سوخت خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری، چراغ مهشکن جلو و عقب، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، تنظیم دستی سیستم تهویه مطبوع با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب