info@digitalkhodro.org
021-62999292
09352199292
9 الی 17

_01__.png


 

پژو پارس یا پژو پرشیا خودرویی از خودروساز ایرانی، ایران خودرو که بر پایه خودروهایی از پژو طراحی شده‌است. این خودرو یک فیس‌لیفت از پژو ۴۰۵ است که طراحی آن از[۱] پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ الهام گرفته شده است.

نمای عقب

طراحی ظاهری پارس شبیه به پژو ۴۰۵ طراحی شده که کمی قدیمی به نظر می‌رسد. طراحی کابین این خودرو در سری‌های اولیه مانند پژو ۴۰۵ به نظر می‌رسید و فقط از متریال با کیفیت کمی بالاتر استفاده شده بود.

طی سال‌های مخلف نسخه ئی‌ال‌ایکس به تولید انبوه رسید که دارای سخنگو و صندلی خلبانی همراه با گرمکن و سردکن بود، در نسخه‌های بعدی پارس داشبورد جدید با کابین کرم رنگ و پدها چوبی رنگ بود و طی سال‌های مختلف بی کیفیت تر شد و در نسخه‌های ئی‌ال‌ایکس جدید مانیتور اضافه شده‌است.[۲]

فیس‌لیفت[ویرایش]

در اواخر تیر ۱۴۰۲ تصاویری در فضای مجازی از فیس‌لیفت ایران خودرو برروی پژو پارس به‌منظور رعایت استاندارد برخورد با عابر پیاده منتشر شد. در این فیس‌لیفت چراغ و سپر جلو به شکل وانت آریسان در آمده و زه‌های مشکی روی سپر و درها حذف شده‌است.[۳] این فیس‌لیفت با بازخورد منفی روبرو شد و برخی آن‌را به پیکان سپر جوشن تشبیه کردند.[۴]

ویژگی‌های فنی[ویرایش]

موتور[ویرایش]

پیشرانهٔ ال۳ پژو پارس معمولی مدل ۱۳۸۴

پیشرانهٔ پژو پارس معمولی همان XU7JP پژو-سیتروئن است که در اروپا LFZ و در ایران ال۳ (به انگلیسیL3) خوانده می‌شود. ال۳ یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی (به انگلیسیnaturally-aspirated (به اختصار N/A)) و سوخت رسانی تزریقی (به انگلیسیfuel injection) است که دارای میل سوپاپ تکی از بالا (به انگلیسیSOHC) و ۸ سوپاپ و حداکثر توان ۹۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن/متر در ۳۰۵۰ دور در دقیقه است.[۵] این پیشرانه توسط یک رایانهٔ ساژم مدل اس‌ال۹۶ (به انگلیسیSAGEM SL96) (در مدل‌های قدیمی) کاربری و هدایت می‌شود. این پیشرانه پیش از پارس، توسط پژو-سیتروئن در پژو ۳۰۶ ۱٫۸آی ۸ سوپاپ، سیتروئن زانتیا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ (که در ایران عرضه نشد) و سیتروئن سارا ۱٫۸آی ۸ سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه به همراه مبدل کاتالیزور اصلی دارای سطح استاندارد یورو۲ (به لاتینEuro II) است.[۶] از دیگر موارد قابل ذکر: طراحی قدیمی بدنه مربوط به دهه ۹۰ میلادی که البته با وجود گذشت ۲۰ سال همچنان زیبا بنظر می‌رسد، موتور قدیمی با مصرف بالا و عملکرد بد ترمزها در سرعتهای بالا است. اطلاعات فنی این خوردرو: حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر.[۵] ایران خودرو این پیشرانه را ابتدا برای پارس عرضه نمود و کمی بعد از آن در سمند و پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس انژکتوری نیز استفاده کرد.[۷]

پیشرانهٔ ال‌اف‌وای پارس ئی‌ال‌ایکس مدل ۱۳۸۳

پیشرانهٔ عاریه‌ای مدل ئی‌ال‌ایکس همان XU7JP4 پژو-سیتروئن است که در اروپا LFY و در ایران ال۴ (به انگلیسیL4) خوانده می‌شود. ال۴ یک پیشرانهٔ ۴ سیلندر خطی به حجم ۱٫۸ لیتر با تنفس طبیعی (به انگلیسیnaturally-aspirated (به اختصار N/A)) و سوخت رسانی تزریقی چند نقطه‌ای (به انگلیسیmulti-point fuel injection(به اختصار MPFI)) است که دارای میل سوپاپ دوتایی از بالا (به انگلیسیDOHC) و ۱۶ سوپاپ با تنظیم خودکار هیدرولیکی و حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن. متر در ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه توسط یک رایانهٔ بُش از خانوادهٔ مُترُنیک به مدل ام‌پی ۷٫۳ (به انگلیسیBosch Motronic MP 7.3) کاربری و هدایت می‌شود. این پیشرانه پیش از ئی‌ال‌ایکس توسط پژو-سیتروئن در پژو ۴۰۶ ال‌ایکس ۱٫۸آی، سیتروئن زانتیا اس‌ایکس ۱٫۸آی ۱۶ سوپاپ (مشابه زانتیا ۱۸۰۰ ارائه شده توسط سایپا) و سیتروئن سارا وی‌تی‌اس ۱٫۸آی ۱۶ سوپاپ بکار برده شده بود. این پیشرانه به‌همراه مبدل کاتالیزوی اصلی دارای سطح استاندارد یورو۳ (به لاتینEuro III) است.[۸]

فهرست موتورها بر پایه مدل[ویرایش]

  • پژو پارس ساده که به‌عنوان پژو پارس سال معروف است (با موتور XU7 L3 8V)
  • پژو پارس ال‌ایکس (با موتور TU5)
  • پژو پارس با دندهٔ اتوماتیک (با موتور TU5)
  • پژو پارس دوگانه‌سوز (با موتورXU7 L3 8V)
  • پژو پارس ئی‌ال‌ایکس (با موتور XU7 L4 16V)
  • پژو پارس ئی‌ال‌ایکس XUM
  • پژو پارس ئی‌ال‌ایکس سفارشی TU5
  • پژو پارس ئی‌ال‌ایکس سفارشی XU7P[۹]
نامحجم موتورنوعقدرتحداکثر سرعتشتاب ۰ تا ۱۰۰
XU7 L3 ۱۷۶۱ سی‌سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ یورو ۲، ۴، ۵ ۱۰۰ اسب بخار (۷۵ کیلووات؛ ۱۰۱ اسب بخار متری) در ۶۰۰۰ دور در دقیقه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۸ مایل بر ساعت) ۱۱ ثانیه
XU7 L4 ۱۷۶۱ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ یورو ۳ ۱۱۰ اسب بخار (۸۲ کیلووات؛ ۱۱۲ اسب بخار متری) اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت (۱۲۱ مایل بر ساعت) ۹ ثانیه
XU7P ۱۷۶۱ سی‌سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ یورو ۵ ۹۷ اسب بخار (۷۲ کیلووات؛ ۹۸ اسب بخار متری) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت (۱۱۵ مایل بر ساعت) ۱۲ ثانیه
XUM ۱۹۰۵ سی‌سی ۴ سیلندر ۸ سوپاپ یورو ۴ ۱۰۵ اسب بخار (۷۸ کیلووات؛ ۱۰۶ اسب بخار متری) اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۸ مایل بر ساعت) ۱۰٫۹ ثانیه
TU5 ۱۵۸۷ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ یورو ۴، ۵ ۱۰۵ اسب بخار (۷۸ کیلووات؛ ۱۰۶ اسب بخار متری) در ۵۶۰۰ دور در دقیقه ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۸ مایل بر ساعت) ۱۳٫۲ ثانیه

مستندات فنی خودرو

_01__.png